Hamowanie silnikiem – dlaczego warto?

Hamowanie silnikiem – dlaczego warto?

Hamowanie silnikiem uznawane jest za proekologiczne rozwiązanie; nie każdy jednak kierowca decyduje się na ten sposób hamowania. Szerokie grono zarówno zwolenników, jak i przeciwników przerzuca się argumentami odnośnie hamowania silnikiem. Prawdą jest, że to sposób, który w niektórych sytuacjach będzie opłacał się bardziej, w innych – mniej.

Zalety hamowania silnikiem

Umiejętne hamowanie silnikiem pozwala na oszczędzenie tarcz i klocków hamulcowych – to elementy, które zużywają się bardzo szybko, więc zmiana nawyków odnośnie hamowania może przedłużyć im życie. Zwłaszcza na górskim terenie nieustanne hamowanie i przyspieszanie będzie powodowało wzrost zużycia – hamowanie silnikiem jest wówczas wręcz koniecznością. Dużą zaletą jest także możliwość oszczędzenia paliwa; czy jednak w każdym modelu samochodu? Auta z zasilaniem gaźnikowym są pod tym względem wyjątkiem; właściciele takich samochodów nie oszczędzą zbyt wiele na takim hamowaniu. W przypadku nowszych samochodów, takich jak Seat, autoryzowany dealer zachęca do wykorzystywania silnika podczas hamowania; warto przyzwyczaić się do takiego stylu jazdy.

Wady hamowania silnikiem

Niestety, nie jest to rozwiązanie idealne: będzie posiadało wady, które należy ocenić samodzielnie. Należą do nich większe zużycie dwumasowego koła zamachowego oraz sprzęgła. Warto jednak pamiętać, że sprzęgło i tak jest stosunkowo często wymienianym elementem. Niezależnie od tego, czy miejscem zakupu był autoryzowany salon, czy kupujesz samochody z drugiej ręki, po kilku latach czeka Cię wizyta u mechanika. Pamiętaj także, że są sytuacje, w których nieumiejętnie wykonane hamowanie silnikiem może prowadzić do wpadnięcia w poślizg, co z kolei będzie stwarzało duże niebezpieczeństwo na drodze – w niektórych momentach nie warto ryzykować.

Jak prawidłowo hamować silnikiem?

Hamowanie silnikiem jest stosunkowo proste i bardzo szybko wyrobisz w sobie ten nawyk. Wystarczy podczas jazdy na biegu zdjąć nogę z gazu, a gdy obroty spadną do ok. 1500, zredukować bieg i kontynuować hamowanie. Samochody z silnikiem diesla będą hamowały mocniej od samochodów benzynowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *